Thursday, August 03, 2006

Yang ringan dan yang dekat

Adapun namanya umat Melayu Malaysia ini lazimnya dikaitkan dengan sikap gemarkan yang dekat dan yang mudah. Jika begitu sudah barang tentu benci kepada yang rumit dan jauh perjalanannya.

Maka kita ada yang ringkas pemikirannya dalam menolak mentah-mentah cadangan agar diambil tindakan boikot terhadap Amerika Syarikat dan Britain yang membantu Israel bermaharajalela membunuh rakyat Palestin dan Lubnan. Alasan kerana akan memberi kesan negatif pada jangka panjang dan lagi pula AS adalah rakan perdagangan nombor satu negara.

Lama dahulu Malaysia pernah melaksanakan 'Buy British Last' sebagai tanda bantahan terhadap Britain. Malaysia tidak pula lumpuh ekonominya sedangkan pada ketika itu ekonomi Malaysia sangat rapat dengan Britain.

Pada praktikalnya memang kita tidak akan menghentikan terus hubungan perdagangan dengan kedua-dua negara tersebut. Apakah ada sebarang negara di dunia ini yang tidak mempunyai hubungan dagangan dengan mereka?

Tetapi tindakan-tindakan tegas (atau sekurang-kurangnya dilihat tegas) harus diambil. Menghadkan hubungan dagang adalah satu daripadanya. Mungkin juga Malaysia boleh mempertimbangkan untuk memanggil balik duta ke AS, Britain dan Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu dan pada masa yang sama mengisytiharkan duta AS dan Britain di Kuala Lumpur sebagai persona non grata sekaligus menurunkan taraf kedutaan-kedutaan tersebut.

Tetapi ringkasnya permikiran yang empunya kuasa sudah tentu akan mengatakan tindakan itu tidak menguntungkan Malaysia. Ya, mungkin benar. Apa gunanya mempedulikan kematian dan kemusnahan di Lubnan, atau lebih tepat genocide oleh Israel itu. Apa kepentingannya kepada Malaysia?

Oh Tuhan, selamatkan kami daripada orang begini.

Adapun saya melihat orang sebegini sama la pekerti dan hati budinya dengan manusia-manusia yang menghabiskan masa dan ribuan ringgit tergila-gilakan program realiti tv.

Mudah dan ringkas.

No comments: