Sunday, August 06, 2006

Projek Mega, Mahathir dan Abdullah

Projek, projek, projek. Sejak melancarkan pelan pambangunan bagi Selatan Johor, Perdana Menteri Abdullah terus-terusan mengumumkan satu demi satu projek pembangunan fizikal. Universiti Darul Iman di Terengganu, monorail dan jambatan kedua di Pulau Pinang antaranya dan media hari ini (6 Ogos) melaporkan bahawa tidak lama lagi PM akan melancarkan Pelan Urbanisasi Nasional (NUP). Pada hemat saya semua ini saling tak tumpah projek mega.

Saya adalah antara yang menyokong sebarang usaha memajukan negara ini. Cuma seperkara yang menimbulkan kerisauan kepada saya -- apakah Malaysia mempunyai keupayaan kewangan untuk membiayai semua projek yang akan dijalankan ini?

Benar, pendekatan baru yang inovatif -- Inisiatif Pembiayaan Persendirian (PFI) akan digunakan untuk membiayai projek-projek ini. Namun jika PFI bermakna dana KWSP, KWAP dan lain-lain dana awam digunakan, ia sama sekali tidak inovatif. Malah rejim Mahathir dulu lebih handal dalam soal memperalatkan sumber kewangan awam begini.

Dalam pada manfaat daripada projek-projek ini dan kemampuan menyempurnakannya belum pasti, dana rakyat sudah menghadapi risiko. Apa yang akan terjadi kepada wang KWSP dan KWAP jika syarikat-syarikat pemaju dan kontraktor menghadapi masalah?

Pada saya inisiatif NUP ini benar-benar menarik minat. Ia menjanjikan kualiti hidup yang lebih baik bagi penduduk bandar. Aspek utama ialah berkenaan pengangkutan. Begitu banyak perubahan dan eksperimen dilakukan sebelum ini berkenaan sistem pengangkutan khususnya di Kuala Lumpur.

Menteri Pengajian Tinggi, Mustapa Mohamed adalah antara pemimpin UMNO yang sangat berminat dalam soal pengangkutan awam ini. Ketika menjadi Menteri Pembangunan Usahawan, beliau menghapuskan bas mini Kuala Lumpur dan menggantikannya dengan Intrakota. Alasannya untuk memberi perkhidmatan yang lebih cekap. Saya setuju bas mini dahulu tidak selamat, malah meletakkan penumpang dalam bahaya setiap hari. Tetapi suatu aspek positif berkenaan bas mini ialah ia cepat dan cekap; boleh diharapkan untuk memastikan penumpang sampai ke destinasi pada masanya. Mungkin dorongan keuntungan (profit motive) yang mendesak pemandu dan pembantunya cekap.

Intrakota pada awalnya menggunakan bas serba baru (beri sahaja wang kepada pengusaha bas mini, tentu mereka menggunakan bas baru). Tetapi tidak lama kemudian, perkhidmatan merosot dengan begitu teruk dan keadaan bas tidak terjaga. Saya sendiri pernah menaiki bas intrakota yang tiba-tiba terbakar enjinnya dan asap memenuhi bas.

Justeru Mustapa kemudiannya mengusahakan RapidKL yang menggabungkan perkhidmatan bas dan rail di Kuala Lumpur. Meski saya kini tidak lagi menggunakan perkhidmatan pengangkutan awam secara tetap, pada umumnya saya melihat tidak ada peningkatan ketara pada kualiti mahupun kecekapan.

Harap-harap pelan baru ini akan dapat dilaksanakan dengan berkesan dan benar-benar memberikan yang lebih baik kepada rakyat Malaysia. Jika sekadar pelannya cantik, pelaksanaannya compang-camping, tidak ada maknanya.

Nota: Selepas ini saya akan menulis lebih lanjut mengenai pembaikan sistem pengangkutan awam dan pembangunan bandar.

1 comment:

shogunn_general said...

erkk..bas rapidKL kat umah aku (bandar baru bangi) aku xnampak ade orang naik pun,walaupun ianya merupakan kawasan yg dikelilingi IPTA dan IPTS.buang minyak bas je,ceh..lain kali kaji la dulu.