Wednesday, August 16, 2006

Abdullah wajar bantu Khairy

Saya membaca dengan penuh risau laporan media mengenai tindakan Khairy Jamaluddin melepaskan pegangan sahamnya dalam ECM Libra. Penjualan tersebut dibuat pada harga yang lebih rendah daripada harga ketika dibeli.

Berapa kerugian yang terpaksa ditanggung Khairy termasuk jumlah faedah pinjaman yang terpaksa dibayar olehnya. Mengikut pengiraan kasar saya, jumlahnya tidak kurang RM1 juta.

Apakah Khairy yang berumur 30 tahun itu mampu menanggung hutang jutaan ringgit?

Saya merasakan ini adalah isu yang harus diselesaikan segera. Abdullah Badawi selaku bapa mentua punya kewajipan membantu menantu. Beliau memperoleh gaji yang cukup besar tanpa mempunyai sebarang tanggungan isteri mahupun anak-anak. Malah keperluan-keperluan beliau juga sudah disediakan oleh negara. Justeru tidak akan terjejas langsung jika membantu Khairy sedikit.

Untuk melihat dengan perspektif, RM100 juta juga tidak banyak pada pandangan Abdullah. Beliau sendiri mengatakannya dan disiarkan di televisyen ketika pembatalan projek jambatan herot. RM100 juta adalah pampasan yang dijangka perlu dibayar ketika itu.

Melihat kepada jumlah-jumlah yang diumumkan kemudian, barulah kita faham maksud Abdullah, "RM 100 juta saja. Tak banyak".

Saya fikir sikap pemimpin (dan bekas pemimpin) negara yang riuh rendah tidak membantu anak dan menantu sendiri sebagai sesuatu yang tidak sihat. Ia boleh menjadi ikutan yang meretakkan hubungan kekeluargaan.

Jika anak atau menantu menghadapi masalah, sudah barang tentu bapa elok memberi bantuan. Tambahan pula si bapa sememangnya lebih daripada mampu.

Kepimpinan Melalui Teladan.

No comments: