Friday, August 11, 2006

Menteri sebagai pendakwa, hakim dan penghukum

Seorang teman menghubungi saya mengenai pos saya yang terdahulu. Isunya mengenai lima orang yang ditangkap kerana disyaki membunuh pelajar Kolej Tunku Abdul Rahman dan melakukan pelbagai jenayah lain di sekitar Wangsa Maju dan kawasan sekitarnya.

Apakah penangkapan mereka ini menyelesaikan kes-kes tersebut dan menjadikan Wangsa Maju selamat?

Saya menjawab itu kita tidak pasti. Kerana selagi belum terbukti mereka yang ditangkap adalah penjenayah sebenar, kes ini tidak boleh dianggap selesai. Innocent until proven quilty.

Meski beliau mencadangkan mungkin polis menahan sesiapa sahaja kerana tekanan yang hebat untuk menyelesaikan kes ini, saya cuba meyakinkan beliau bahawa saya percaya pihak polis melakukan siasatan dengan terperinci dan tidak menahan mereka semberono.

Tetapi kemudian timbul kebimbangan di hati saya. Apakah mereka ini akan mampu untuk mendapatkan khidmat guaman yang cukup baik untuk mempertahankan diri atau sekurang-kurangnya untuk mengharungi proses mahkamah nanti?

Sedikit masa lalu saya mendapat tahu mengenai kes beberapa anak remaja di Bandar Tun Razak yang ditahan polis kerana disyaki aktif dalam kegiatan jenayah khususnya ragut. Mereka ini tidak pernah ada peluang membela diri kerana Menteri Dalam Negeri telah memutuskan mereka Guilty until proven innocent.

Mereka ditahan untuk tempoh dua tahun di bawah Ordinan Darurat (EO). Tanpa melalui proses perbicaraan dan pembuktian. Benar penahanan di bawah EO boleh dicabar melalui writ Habeas Corpus. Tetapi apabila disemak dengan teman-teman peguam, belanja untuk memulakan proses tersebut sahaja memerlukan sekurang-kurangnya RM 30 ribu. Beberapa keluarga anak remaja ini mahu mencuba, tetapi kekangan kewangan menghalang.

Akibatnya mereka ditahan di Pusat Tahanan Simpang Renggam untuk tempoh dua tahun.

Meski saya mempunyai pendirian kita mesti tegas terhadap jenayah dan penjenayah, namun due process mestilah dipatuhi. Di kala kita mahu masyarakat bebas daripada jenayah, kita juga mahu rakyat negara ini bebas daripada penahanan tanpa bicara.

Mahkamah adalah pelindung kepada hak masyarakat. Pengimbang kepada cabang eksekutif. Tetapi melalui undang-undang drakonian, cabang eksekutif bertindak sebagai pendakwa, hakim dan penghukum.

No comments: