Thursday, August 17, 2006

UMNO Pulau Pinang jangan menunding jari

UMNO Pulau Pinang sering membuat kenyataan-kenyataan mengenai kemunduran Melayu Pulau Pinang seolah-olah selama ini pihak lain yang memerintah negeri tersebut dan negara ini. Hakikatnya UMNO adalah pemerintah Pulau Pinang, meski bukan wakil UMNO yang menjadi Ketua Menteri.

Wakil UMNO secara terus-terusan menjadi Timbalan Ketua Menteri, anggota EXCO Negeri, ahli-ahli Majlis PBT dan sebagainya.

UMNO jangan cuba lepas tangan dan berlagak seolah-olah hanya Parti Gerakan yang bersalah semata-mata kerana wakil parti tersebut yang menjadi Ketua Menteri.

Saya jelek dengan tindakan UMNO yang hanya semata-mata mahu mendapatkan kelebihan politik (political mileage) daripada masalah dan kemunduran yang dihadapi oleh Melayu Pulau Pinang.

Justeru pemimpin-pemimpin UMNO perlu (dengan izin) buck up dan melaksanakan amanah mereka dengan sebaiknya. Menunding jari dan menyalahkan pihak lain tidak akan menyelesaikan masalah. Mengadakan seminar dan perundingan juga sudah sekian lama diamalkan, tanpa sebarang kesan dan hasil.

Terbaru lebih banyak dialog akan diadakan, seperti dilaporkan media massa 17 Ogos 2006.

Sekiranya pemimpin UMNO Pulau Pinang merasakan keberadaan mereka di dalam kerajaan Negeri Pulau Pinang tidak berkesan dan tidak menguntungkan rakyat khususnya konstiuensi mereka -- Melayu, maka mereka perlu membuat keputusan tegas dan meninggalkan perjuangan yang mereka sendiri anggap sia-sia.

Saya percaya dengan keadaan UMNO sebagai parti yang mempunyai Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) yang paling ramai di Pulau Pinang, impaknya sangat besar. Mungkin hanya setelah itu nasib Melayu akan berubah. Sekiranya pemimpin UMNO terus tanpa iltizam politik (political will) untuk bertindak, maka mereka yang seharusnya dipersalahkan.

Rakyat harus sedar keadaan ini dan mengambil tindakan sewajarnya membela kepentingan mereka apabila wakil rakyat tidak lagi mampu membelanya.

No comments: