Thursday, August 17, 2006

Keciciran sekolah dan Menteri Si Tukang Umum

Saya membaca laporan media massa (17 Ogos 2006) mengenai jumlah pelajar yang dibuang sekolah dan digantung pengajiandengan sangat bimbang. 7,000 ribu dibuang dan 15,000 digantung pengajian sepanjang tahun lepas!!!

Saya kagum dengan Timbalan Menteri Pelajaran, Noh Omar kerana beliau mampu menarik perhatian kepada fakta bahawa jumlah ini berkurangan kira-kira separuh untuk tahun ini. Saya kira beliau berbangga dengan keadaan ini.

Persolannya apakah memecat dan menggantung pengajian pelajar ini memberi kesan positif kepada anak-anak muda Malaysia?

Pada hemat saya, mengeluarkan mereka daripada sistem persekolahan hanya akan mempunahkan masa depan mereka. Pemecatan pelajar bukan penyelesaiannya. Jelas dan mudah.

Kementerian Pelajaran dan pemerintah seharusnya mengambil perhatian serius perkara ini dan tidak sekadar mengumumkan statistik. Mereka yang dipecat itu adalah anak-anak Malaysia, masa depan Malaysia.

Yang mahu kita dengar, setelah kementerian sedar keadaan ini, ialah bagaimana mereka bercadang mengatasi masalah ini. Bila kementerian akan mengumumkan pelan tindakan mereka dan berapa tahun masa yang mereka tetapkan untuk mencapai sasaran 'pemecatan sifar' di sekolah-sekolah.

Para menteri dan anggota pemerintahan yang lain seharusnya sedar mereka dibayar gaji untuk memimpin negara ini dan menyelesaikan masalah yang timbul, bukan sekadar menjadi tukang umum masalah-masalah tersebut.

No comments: