Friday, August 11, 2006

UMNO, pilihanraya dan si pandai

Saya tertarik dengan laporan Utusan Malaysia (11 Ogos 2006) mengenai gesaan Menteri Besar Perak, Mohd Tajol Rosli Ghazali agar UMNO bersiap sedia untuk menghadapi pilihanraya.

Pilihanraya mampu melakukan keajaiban kepada UMNO. Pilihanraya mampu menyatu padukan parti itu. Sekiranya pemimpin-pemimpin mereka sedang bersiap sedia untuk merebut jawatan, gesaan untuk menghadapi pilihanraya akan membolehkan perebutan itu ditangguhkan.

Justeru Tajol mungkin cuba menggunakan formula yang sama untuk merapatkan barisan kerana beliau tahu demi untuk terus memegang tampuk pemerintahan pemimpin UMNO akan sanggup melakukan apa saja. Kalah dalam pilihanraya adalah risiko yang terlalu besar terhadap kemandirian (survival) mereka.

Di dalam pertembungan Mahathir-Abdullah saya yakin MB Perak akan 'tenggelam atau timbul bersama UMNO', sama seperti keadaan UMNO Perak ketika Datuk Onn berhasrat meninggalkan UMNO.

Tetapi persoalannya apakah Mahathir mempunyai hasrat untuk meninggalkan UMNO? Atau apakah mungkin beliau sedang bersiap sedia untuk bertempur bagi merebut ruang tengah dalam UMNO.

Mungkinkah kerana merasakan bahang tersebut, Abdullah mengeluarkan projek demi projek (termasuk pembinaan jambatan kedua di Pulau Pinang kepada UEM yang rapat dengan UMNO tanpa melalui proses tender). Mungkin juga panas dalaman UMNO kini bagai api dalam sekam sehingga mendorong Abdullah bercerita mengenai Iblis.

Abdullah mengatakan asas utama ALlah memilih Adam sebagai Khalifah adalah kerana kepandaiannya. .

Jika yang pandai mendapat kelebihan, Abdullah seharusnya bimbang. Selama ini beliau tidak pernah terkenal kerana ciri itu.

No comments: