Thursday, August 24, 2006

Selamat Jalan, Mahathir!

Saya membaca laporan media massa mengenai hasrat Mahathir Mohamad untuk menjadi perwakilan UMNO Kubang Pasu sebagai satu perkembangan yang sangat menarik.

Menarik bagi saya bukan kerana Mahathir kelihatan terdesak (desperate) untuk mencari perhatian. Malah beliau sendiri menyuarakan hasrat untuk berucap di dalam Perhimpunan Agung UMNO yang akan datang.

Menarik bagi saya bukan kerana ia adalah satu langkah (manoeuvre) yang licik oleh Mahathir. Beliau memperalatkan dengan sehabis-habisnya demokrasi untuk meletakkan Abdullah Badawi dan UMNO di dalam keadaan yang sukar. Jika cuba dinafikan, ia akan menyerlahkan sikap tidak demokratik (atau anti-demokrasi) Abdullah. Jika dibiarkan sudah pasti Mahathir akan menggunakan platform itu untuk menyerang diri Abdullah.

Menarik bagi saya ialah betapa tidak malu Mahathir mempergunakan demokrasi sedangkan beliau selama memagang kekuasaan bukan seorang yang hormat kepada demokrasi dan keadilan.

Menarik bagi saya ialah bagaimana lazimnya orang-orang UMNO yang tidak pernah tahu bila untuk bersara. Walaupun diseret ke liang lahad sekalipun, saya yakin tangan mereka masih mahu terus mencengkam kuasa dan politik.

Ini sebenarnya malapetaka bagi UMNO. Dan tindakan-tindakan sebegini akan menggagalkan usaha memudakan UMNO agar sentiasa releven dengan generasi semasa. Jika orang-orang pencen semuanya enggan mengalih perhatian kepada ibadah dan masjid, sudah tentu orang muda dan 'gagah' seperti Khairy Jamaluddin akan menghadapi kesukaran bertapak dan maju dalam politik.

Pada saya, kita seharusnya beramai-ramai mengucapkan "Selamat Jalan!" kepada Mahathir. Cukuplah sudah!

1 comment:

Anonymous said...

kalau anda melarang ; read tidak membenarkan mahathir kembali ke dalam dunia politik, maka anda adalah tidak demokratik!

Hik...

mati lah makkkkkkkkkkk