Wednesday, August 09, 2006

Pembangunan compang camping

Lama dahulu saya menggunakan pengangkutan awam secara tetap. Putra LRT adalah pilihan utama kerana saya pada masa itu tinggal di Gombak. Saya akui tren tersebut boleh diharapkan walaupun pada kebanyakan masa saya menggunakannya (pergi dan balik kerja) ia terlalu sesak dan terpaksa berhimpit-himpit. Begitu agaknya adat tren bandar.

Dari Gombak ke Bangsar saya anggarkan sekitar 20 minit perjalanannya. Tetapi saya terpaksa menghabiskan sekurang-kurangnya satu jam setengah untuk sampai atau pulang ke tempat kerja. Justeru kerana saya mula bekerja jam 8, sebaik selesai mengerjakan solat Subuh, saya sudah setia menanti di hentian bas. Masalah utama dengan perkhidmatan tren bandar ialah kekerapan dan kecekapan bas penghubung. Seringkali tidak boleh diharapkan.

Pada masa yang sama hubungan antara satu sistem dengan sistem yang lain begitu lemah. Jarak antara stesyen satu sistem dengan yang lain begitu jauh. Saya pernah menggunakan tube di London. Sebuah stesyen dikongsi oleh beberapa laluan (line) tren. Untuk bertukar antara laluan, hanya perlu menggunakan eskalator tanpa perlu keluar dari stesyen.

Pembangunan sistem pengangkutan tren di Malaysia perlu memberi perhatian kepada isu ini. Perancangan perlu dibuat dengan teliti untuk jangka panjang dan bukan tampal-tampalan. Jika tidak hasilnya seperti sistem di Kuala Lumpur. Compang camping.

Pada masa yang sama, saya percaya pertambahan penduduk memberi kesan yang sangat negatif kepada kesejahteraan bandar dan kualiti hidup masyarakat. Pemerintah mungkin boleh memikirkan untuk meletakkan had kepadatan penduduk di sesuatu kawasan.

Pembinaan bangunan baru di kawasan yang sedia padat seharusnya tidak dibenarkan dan pembinaan flat (termasuk la apartment, kondominium dan sebagainya) tidak seharusnya begitu digalakkan. Kan tanah di Malaysia masih luas, biar perniagaan baru dan penduduk berkembang di kawasan-kawasan baru.

1 comment:

Anonymous said...

persoalan ini sebenarnya bukan ssuatu yg baru. perbincangan byk dibuat di local & international seminars. however still, we can't find the finest solutions.even those developed cities still facing the same issue.

from my view, i wud say the reason why the services is still not up to the standard because there aren't enuff $ for maintenance. Y? dun ask me. even to operate the LRT around 100m, it costs up to 1 million (wat my lec told me). shock? yeah..me too.

but, how come singapore managed to handle it? FYI spore is the good example for the world in handlin their urban transportation problems..i wud say that it is because of the gov..they put a really high charges to the public transport customer and even SOV driver at first place, so they will hv enuff $ to operate n maintain the services..but, wut i we do the same thin to our country? nak mati kena bakar parlimen..baru kena caj sket dah melenting.

and kuala lumpur..ah, cannot do anything lah..the same situation in johore bahru and penang.until the gov apply the road pricing thingy.but, as Najib said before..we cannot implement it.why?i dunno

and wut else, land use planning should be done together with the transportation palnning..they are two interrelate entities.

haha my 1 cent opinion.