Saturday, August 26, 2006

Polis bail-out Proton?

Saya membaca dengan lega laporan New Straits Times hari ini (26 Ogos 2006) mengenai tindakan-tindakan yang akan diambil untuk mencegah jenayah.

Pengumuman Datuk Mohd Amir, Pengarah Pengurusan Polis Persekutuan (gambar) benar-benar membina harapan.

Sedari awal saya menggesa agar semua langkah perlu diambil untuk menjamin keselamatan rakyat. Jika peruntukan yang lebih diperlukan, maka ia mesti disediakan. Jika lebih ramai tenaga kerja diperlukan, tidak ada pilihan selain menyediakannya.

Justeru pengumuman peruntukan RM260 juta dan pengambilan 3,000 konstabel polis adalah sesuatu yang amat-amat saya alu-alukan.

Tetapi malang sekali, saya melihat penyediaan peruntukan yang begitu besar tersebut sebahagian besarnya adalah seperti untuk membantu atau bail out Proton. Sebahagian besar peruntukan tersebut akan digunakan untuk membeli 2,000 kereta peronda baru. Sudah barang tentu kereta nasional yang akan menjadi pilihan.

Pemilihan kereta nasional adalah amat baik kerana kesan limpahan (spillover effects) terhadap industri automotif negara akan menguntungkan pekerja di dalam industri automotif. Tambahan pula Proton Edar dan EON masih mempunyai stok kereta tahun 2005 dan menghadapi kesukaran kerana kelembapan pasaran.

Namun apakah 2,000 kereta peronda baru benar-benar diperlukan oleh pihak polis untuk menjamin keselamatan rakyat?

Pada hemat saya, yang perlu ialah kehadiran anggota polis di lapangan. Masyarakat perlu merasakan kehadiran mereka, malah lebih penting para bakal penjenayah perlu sedar bahawa ada polis di mana-mana sahaja. Ini akan menimbulkan rasa gerun di dalam hati mereka (strike fear in their hearts) .

Justeru adalah memadai anggota polis membuat rondaan secara berjalan kaki atau bermotosikal di dalam suatu kawasan yang kecil, atau dirikan lebih banyak bit polis untuk mengawal sesuatu kawasan tertentu. Luas kawasan (radius) kawalan perlu cukup kecil dan munasabah untuk anggota polis di bit bertindak apabila terdapat sebarang kecemasan.

Kerana itu menambah bilangan anggota adalah lebih utama daripada menambah bilangan kereta yang pada jangka panjang akan melibatkan kos yang sangat besar tanpa kesan yang setimpal. Bayangkan sahaja kos petrol dan pembaikan (maintenance) yang akan diperlukan untuk 2,000 kereta tersebut.

Saya faham untuk melatih anggota polis mengambil masa. Kerana itu 3,000 konstabel baru yang akan dilantik hanya akan dapat menjalankan tugas awal tahaun hadapan. Maka kerana itu pengumuman Abdullah mengenai pembinaan sebuah lagi Pusat Latihan Polis adalah sia-sia dalam usaha mengatasi masalah jenayah yang berleluasa sekarang dengan segera.

Kerana itu saya mencadangkan agar anggota-anggota polis sedia ada di bahagian-bahagian tidak kritikal perlu disusun semula (redeploy). Tugas mengawal lalulintas ketika waktu sibuk dan kerosakan lampu isyarat sama sekali tidak memerlukan anggota polis.

Ia boleh sahaja dikendalikan oleh pihak berkuasa tempatan. Dewan Bandaraya Kuala Lumpur mempunyai warden trafik yang hanya bertugas mengeluarkan saman terhadap kenderaan yang tidak membayar caj parkir. Begitu juga Pihak Berkuasa Tempatan yang lain.

Latihannya juga saya yakin tidak perlu terlalu intensif kerana jika Menteri Pelajaran, Hishamudin Hussein boleh mengawal trafik ketika terperangkap dalam kesesakan lalulintas di Jalan Ampang kerana kerosakan lampu isyarat, seorang yang tidak mempunyai pelajaran juga mampu melakukannya.

Tugas anggota trafik yang menjadi juruiring (outrider) kenamaan juga boleh diambil alih oleh suatu unit khas yang terlatih untuk tugas tersebut. Sebagaimana pemandu rasmi kerajaan sekarang diuruskan oleh Jabatan Kerja Raya (JKR), unit ini boleh dikembangkan untuk mengendalikan tugas juruiring.

Anggota-anggota Unit Simpanan Persekutuan (FRU) juga boleh dikurangkan atau dimanfaatkan untuk tugas-tugas rondaan. Ketika ini FRU hanya bertugas ketika mengawal perlawanan bolasepak, acara-acara ramai dan juga diperalatkan untuk menyerang perhimpunan rakyat.

Saya percaya ramai lagi anggota polis yang boleh ditugaskan semula untuk menjaga keselamatan rakyat. Datuk Amir seorang bijak dan berpengalaman. saya yakin jika beliau benar-benar mencari, beliau akan menemui jalan meningkatkan kecekapan dan kehadiran anggota polis di tengah-tengah masyarakat tanpa perlu berbelanja besar membeli kereta. Ini yang akan benar-benar membantu mencegah jenayah.

Datuk Amir, janganlah membina harapan rakyat semata-mata untuk memusnahkan impian.

No comments: