Thursday, August 10, 2006

Muhammad: Konflik Mahathir - Abdullah Peribadi

Saya selama ini memikirkan betapa dangkal dan ceteknya asas pertembungan antara Mahathir Mohamad dan Abdullah Badawi. Hari ini (10 Ogos 2006) media massa melaporkan bahawa Ketua Penerangan UMNO, Tan Sri Muhammad Muhd Taib sependapat dengan saya.

Bukanlah laporannya "Tan Sri Muhammad sependapat dengan Ahmad Zaki Yamani". Tidaklah begitu. Justeru sia-sia sahaja jika cuba mencari akhbar yang bertajuk begitu.

Tetapi Muhammad menyatakan bahawa tindakan Mahathir adalah kerana hasutan pihak tertentu mengenai peribadi Abdullah. Itu sangkaan saya selama ini. Isunya adalah isu peribadi. Dasarnya ialah keuntungan peribadi. Soalnya ialah anak siapa atau menantu siapa dapat apa dan berapa banyak.

Isunya bukan kepentingan negara. Isunya bukan rakyat. Justeru saya harap semua pihak jangan memberi perhatian yang tidak sewajarnya kepada soal ini. Pada sesetengah pihak KKN (Korupsi, Kolusi dan Nepotisme) adalah satu cara hidup. Ketika hidup dan berkuasa dia mengamalkannya dan sehingga ke liang lahad mahu diteruskannya.

Saya berdoa agar kepemimpinan negara segera dipegang oleh mereka yang meletakkan rakyat sebagai lebih utama daripada peribadi dan keluarga; mereka yang mengimani bahawa jawatan itu suatu amanah, bukan suatu kemegahan.

No comments: