Tuesday, August 29, 2006

Memutarbalikkan Persyarikatan Malaysia

Penguasaan Khazanah Nasional dalam Pantai Holdings adalah langkah terbaru kerajaan mengambil bahagian aktif dalam bidang perniagaan di Malaysia. Ini adalah usaha menterbalikkan (reverse) dasar Persyarikatan Malaysia yang dilancarkan oleh Mahathir Mohamad ketika beliau menjadi Perdana Menteri.

Kenapa Mahathir tidak peduli dengan tindakan-tindakan kerajaan -- samada secara langsung melalui Khazanah -- atau melalui syarikat-syarikat berkaitan kerajaan (GLC) mengambilalih syarikat-syarikat swasta?

Kerana tindakan ini dimulakan oleh Mahathir sendiri di tahun-tahun akhir pemerintahan beliau.

Saya melihat dengan bimbang pendekatan terbaru ini. Seharusnya kerajaan lebih terbuka dan memberi ruang kepada perusahaan swasta untuk berperanan aktif bagi menggerakkan ekonomi negara.

Pendekatan ini saya bimbang akan menarik (drain) sumber negara sehingga menjejaskan sektor-sektor kritikal yang tidak boleh dijalankan oleh pihak swasta seperti kepolisian, penjagaan kesihatan asas, pendidikan asas, keselamatan dan sebagainya. Pihak swasta tidak mampu dan mungkin tidak berminat untuk mengendalikan perniagaan di dalam bidang ini kerana ia tidak menguntungkan.

Tetapi dengan semangat Malaysia Boleh! apa jua perniagaan boleh menguntungkan, khususnya jika yang mengendalikannya adalah mereka yang akrab dengan pemerintahan. Kerajaan boleh sahaja menjamin keuntungan dan peningkatan keuntungan setiap tahun dengan menggunakan dana rakyat bagi membayar syarikat-syarikat yang terlibat.

No comments: