Saturday, August 26, 2006

Kemuliaan BN dan Ahli Parlimen Jasin

Kenapa Mohamed Nazri Aziz perlu melenting dengan tindakan Pengarah Pencegahan Kastam DiRaja Malaysia (KDRM), Mohamed Adnan Ariffin mendedahkan kepada media mengenai SMS 'mesra' yang dihantar oleh Ahli Parlimen Jasin, Mohd Said Yusof kepadanya?

Bukankah Said sendiri menyatakan bahawa ia hanya sekadar SMS daripada seorang rakan kepada kenalan lama. Justeru tidak ada sebarang isu yang perlu diberi komen atau ancaman oleh Nazri.

Bagaimanapun saya suka menarik perhatian kepada motif Said mendedahkan mengenai kepincangan Kastam selama ini seperti yang dapat diperhatikan daripada SMS tersebut. Media massa melaporkan Said memberitahu Adnan bahawa Kastam Melaka masih terus 'mengganggu' syarikatnya dan jika ini berterusan dia akan membangkitkan lebih banyak isu mengenai Kastam di Parlimen.

Kenapa Said perlu menjadikan 'gangguan' Kastam terhadap syarikatnya sebagai asalan?

Bukankah selaku Ahli Parlimen yang dibayar gaji oleh rakyat, Said memikul amanah untuk mendedahkan sebarang kepincangan yang berlaku? Itu adalah sebahagian tugasnya. Jika minatnya adalah terhadap isu yang melibatkan Kastam, tidak mengapa.

Yang penting ialah beliau seharusnya mendedahkan masalah dan kepincangan yang berlaku demi kepentingan rakyat. Itu perlu menjadi asas dan dasar tindakannya, bukan kepentingan peribadi.

Pada hemat saya, pendedahan SMS yang dihantar Said tersebut menyerlahkan motif beliau yang selama ini hanya memikirkan mengenai kepentingan peribadi baik dalam isu kayu-kayan yang dibawa masuk oleh syarikatnya, kereta mewah yang tidak dapat dibelinya.

Tidak ada kepentingan rakyat yang dijuarainya. Malah beliau telah berbohong kepada rakyat sejak kes pertama di mana dia menafikan bahawa syarikat yang cuba di'bantu'nya dengan meminta Kastam 'menutup sebelah mata' adalah miliknya sendiri.

Said ternyata telah hilang punca dan pertimbangan akan tugasnya yang sebenar. Justeru hanya ada satu jalan yang mulia, yakni beliau perlu meletakkan sebagai wakil rakyat dan menumpukan perhatian sepenuhnya kepada perniagaan, tanpa sebarang kelebihan dan kekebalan Ahli Parlimen yang begitu dipertahankan oleh Nazri.

Kekebalan Ahli Parlimen tujuannya adalah untuk membela rakyat, bukan meraih keuntungan peribadi. Nazri seharusnya sedar perkara ini.

Jika Said tidak dapat atau enggan melihat jalan mulia dengan meletakkan jawatan, maka UMNO dan Barisan Nasional perlu meletakkan beliau pada jalan mulia tersebut dengan memecat beliau dan membiarkan beliau menjadi Ahli Parlimen bebas.

Jika UMNO-BN terus-terusan enggan bertindak, maka kemuliaan UMNO-BN sama sahaja dengan Said -- kemuliaan wang ringgit dan harta benda.

No comments: