Wednesday, August 23, 2006

Jujurlah Abdullah

Abdullah Badawi memberi arahan kepada Pulau Pinang, Sarawak, Sabah dan Wilayah Persekutuan agar segera menggubal undang-undang untuk menyekat penyebaran agama lain di kalangan orang Islam.

Apakah tindakan ini akan menyelesaikan masalah?

Jika semua kes keluar daripada Islam berlaku di empat negeri ini sahaja, sudah tentu tindakan tersebut akan menyelesaikan masalah. Tetapi kita sedia maklum kes-kes yang berlaku meluas di seluruh negara.

Justeru apa sebenarnya yang mahu dilakukan oleh Abdullah? Saya mahu percaya bahawa beliau benar-benar jujur untuk mencari penyelesaian kepada kemelut yang berlaku dan tidak membuat kenyataan sekadar untuk meredakan kemarahan umat Islam negara ini.

Masalah yang berlaku sebenarnya perlu diselesaikan daripada puncanya. Usaha serius dan terancang perlu dilakukan untuk mendidik umat Islam Malaysia sedari kecil lagi. Kesedaran dan kefahaman Islam yang sebenar harus disemai dan dipupuk dengan sebaiknya.

Pada masa yang sama, elemen-elemen yang boleh menjadi pengaruh negatif kepada anak-anak muda Islam perlu dikawal dan dibendung.

Bagaimanapun persoalan yang lebih besar sekarang ialah hubungan antara masyarakat di Malaysia. Umat Islam merasa terancam dengan tindakan kelompok yang menuntut kebebasan beragama atas nama hak asasi. Kelompok ini pula merasa mereka dianiaya dan dinafikan hak.

Ini juga perlu diselesaikan. Jalan yang harus dipilih ialah jalan dialog dan perundingan. Namun ia harus menjadi satu dialog yang terancang dan terkawal. Pesertanya harus pakar dalam bidang masing-masing, mereka perlu mempunyai mandat untuk mewakili kelompok masing-masing.

Para peserta juga perlu berfikiran terbuka, bersedia untuk menerima dan memberi hujah dengan rasional dan berasaskan ilmu.

Kita seharusnya jujur dalam hal ini kerana hanya kejujuran, dan bukan vested interest, yang akan mampu menyelesaikan masalah.

No comments: