Tuesday, August 29, 2006

Kenapa BN perlu bisukan pegawai kerajaan

Menteri Kewangan Kedua, Mohamed Yaakop dilaporkan telah mengarahkan Kastam DiRaja Malaysia agar tidak membuat kenyataan berkaitan Ahli Parlimen Jasin, Mohd Said Yusof. Kenapa arahan ini perlu dikeluarkan?

Apakah BN takut dengan kebebasan maklumat?

Saya melihat ini adalah satu langkah ke belakang dalam era globalisasi yang sedang dilalui negara kini. Tidak ada sebarang sebab untuk Ahli Parlimen takut dengan pegawai kerajaan sehingga memaksa menteri campur tangan bagi membisukan mereka.

Pada hemat saya, sekiranya ada kenyataan Kastam yang tidak benar berkenaan Mohd Said, beliau boleh mengambil tindakan undang-undang bagi menyekat kenyataan-kenyataan tersebut.

Sewajarnya kebebasan maklumat digalakkan dan sekatan-sekatan sebegini tidak lagi dijadikan amalan. Dalam konteks yang sama, negara ini amat memerlukan Akta Kebebasan Maklumat (Freedom of Information Act) yang membolehkan sesiapa juga memohon perintah mahkamah bagi mendapatkan maklumat daripada kerajaan.

Tindakan pemimpin-pemimpin BN berselindung di sebalik arahan-arahan sebegini dan akta-akta seperti Akta Rahsia Rasmi (OSA) untuk melindungi kelemahan dan penyelewengan yang dilakukan mereka, perlu segera dihentikan.

No comments: