Wednesday, August 30, 2006

Rumah: Cadangan Abdullah pendek akal

Abdullah Badawi dilaporkan hari ini sebagai berkata rumah asas satu bilik sebagai penyelesaian kepada masalah perumahan golongan termiskin. Beliau mengakui konsep rumah sebegini tidak sesuai diguna pakai di Kuala Lumpur kerana masalah tanah yang terhad.

Tetapi konsep ini akan diaplikasikan di Negeri Sembilan dengan penyediaan tanah bagi membolehkan pembeli daripada golongan berpendapatan rendah menambah satu atau dua bilik dan meluaskan rumah mereka apabila ada kemampuan berbuat demikian.

Sejak sekian lama rumah satu bilik untuk keluarga adalah sama sekali tidak sesuai untuk sebuah keluarga. Malah ia menyumbang kepada masalah sosial yang sangat serius. Bayangkan sebuah keluarga yang mempunyai anak perempuan dan lelaki. Jika ibu dan bapa tidur di dalam bilik, apakah sesuai anak-anak lelaki dan perempuan (tambahan pula jika yang sedang meningkat remaja) tidur bersama di ruang tamu.

Jika anak perempuan diberikan bilik, sudah barang tentu anak-anak lelaki akan kekok tidur bersama dengan ibu dan bapa di ruang tamu. Lantas mereka mencari jalan keluar dengan menghabiskan masa berpeleseran sepanjang malam dan hanya balik menjelang pagi untuk tidur apabila ibu dan bapa mereka keluar bekerja.

Saya fikir Abdullah tidak perlu membuat andaian-andaian optimistik bahawa keluarga ini akan dapat menambah bilik dan sebagainya di masa hadapan. Alhamdulillah jika keadaan ekonomi mereka bertambah baik, maka mereka boleh meninggalkan core house itu dan berpindah ke rumah yang lebih senonoh (decent) dan tidak perlu mengubahsuai rumah untuk menambah bilik.

Pandangan pakar dan common sense dengan jelas menunjukkan bahawa rumah satu bilik sama sekali tidak praktikal. Bilik yang diperlukan sekurang-kurangnya 3 untuk sesebuah rumah. Satu untuk ibu dan bapa, satu untuk anak perempuan dan satu lagi untuk anak lelaki. Itu asas.

Meski kita tidak mampu tinggal di rumah berpuluh-puluh bilik, seperti Abdullah, sekurang-kurangnya kerajaan perlu menyediakan perumahan yang senonoh untuk rakyat. Lakukanlah apa sahaja, termasuk menyediakan tanah percuma bagi membina rumah untuk rakyat termiskin. Ini adalah salah satu cara untuk memastikan kos rumah yang rendah.

Ini saya fikir lebih utama daripada menyediakan berpuluh-puluh bilion ringgit untuk projek-projek lain atau beratus-ratus juta untuk membayar pampasan dan bail out syarikat yang tidak kesudahan.

No comments: