Thursday, August 10, 2006

Jangan kecewakan saya, Mahathir

Mahathir Mohamad dilaporkan mengancam akan mendedahkan mengenai kes rasuah yang melibatkan seorang menteri yang memegang jawatan sejak rejim Mahathir lagi.

Saya gesa beliau untuk segerakan pendedahan tersebut. Kenapa perlu dilengahkan? Soal rasuah adalah soal penting. Ia menyentuh kepentingan negara dan rakyat. Tambahan pula apabila melibatkan seorang menteri.

Mahathir juga menzahirkan kekecewaan kerana pihak berkuasa tidak mengambil tindakan sewajarnya sejak dahulu lagi. Maknanya sejak beliau menjadi Menteri Dalam Negeri yang bertanggungjawab ke atas polis, maknanya ketika beliau adalah Perdana Menteri yang mengawal Badan Pencegah Rasuah. Tanpa berfikir terlalu mendalam sekalipun, kita boleh tahu bahawa kenyataan itu adalah umpama "menembak kaki sendiri".

Saya berharap Mahathir akan mengetuk pintu dhamirnya dan bertanya apakah tujuan ancamannya itu. Apakah kerana kesedaran akan bahaya rasuah atau semata-mata untuk tujuan politik. Di usia itu, dengan pengalaman yang beliau telah kutip, saya yakin beliau akan mampu membuat keputusan yang paling tepat. Asalkan beliau jujur kepada suara hatinya.

Saya amat bimbang sekiranya kenyataan itu dibuat hanya sebagai ugutan kepada menteri berkenaan yang mungkin sudah tidak lagi menunjukkan sokongan kepada beliau.

Saya benar-benar berharap bukan itu sebabnya beliau membuat ancaman itu. Telah banyak kali saya dikecewakan oleh Mahathir. Kali ini saya pohon jangan dikecewakan lagi. Lupakan sementara politik dan persaingan kuasa. Utamakan rakyat.

No comments: