Thursday, August 03, 2006

Datuk Seri -- Lebih baik diam

Saya membaca dengan penuh bersemangat laporan media hari ini (3 Ogos) bahawa "Perdana Menteri mahu kejadian samun ditangani segera". Besar harapan saya akhirnya rakyat akan dilindungi dan penjenayah akan diajar bahawa jenayah adalah tidak berbaloi (crime does not pay).

Laporan tersebut memetik Menteri Hal Ehwal Dalam Negeri, Radzi Sheikh Ahmad sebagai memaklumkan bahawa Perdana Menteri sangat prihatin mengenai masalah ini, khususnya samun dan bunuh pelajar Kolej TAR di Wangsa Maju baru-baru ini.

Beliau selanjutnya menggariskan inisiatif yang telah dimulakan iaitu meminda undang-undang bagi mengenakan hukuman yang lebih berat dan memudahkan laporan polis dibuat.

Datuk Seri,

Kalau sekadar itu inisiatif Barisan Nasional, izinkan saya yang tidak berpendidikan ini mencadangkan agar ditutup sahaja Polis DiRaja Malaysia (kecuali Bahagian Trafik untuk memastikan dapat terus mengaut hasil daripada rakyat melalui saman). Tadbir sahaja negara dari bangunan Parlimen.

Isunya bukan undang-undang ringan atau berat. Isunya adalah pendidikan agar rakyat Malaysia mendaulatkan undang-undang. Isu yang lebih utama dan perlu disegerakan ialah meningkatkan kehadiran polis di dalam masyarakat dengan cara yang menakutkan penjenayah dan meyakinkan orang ramai.

Jika polis ada upaya dan tenaga manusia untuk memburu 'pesalah' trafik dari rumah ke rumah hingga jauh malam, tidak ada alasan polis tidak mampu meningkatkan rondaan dan kehadiran bagi menjamin keselamatan dan mencegah jenayah.

Ya saya faham, Datuk Seri hanya ditugaskan untuk mengetuai Jawatankuasa Pindan Akta berkenaan sahaja. Dan Datuk Seri bukanlah Menteri bertanggungjawab. Namun oleh kerana Menteri bertanggungjawab terlalu sibuk dengan urusan lain (justeru menunjukkan taraf keutamaan atau priority masalah ini di pihak kerajaan), biarlah timbalan beliau memberi penjelasan strategi pemerintah menghadapi isu ini dan melindungi rakyat.

Saya tahu Datuk Seri tidak punya jawapan-jawapan selain soal kad pengenalan (meski kes kad pengenalan palsu di Sabah belum diselesaikan), paspot, imigresen dan sebagainya.

Justeru ingatlah pesan Nabi "Jika kamu tidak ada perkara baik yang hendak dicakapkan, lebih baik kamu diam". Beri peluang kepada Menteri Keselamatan Dalam Negeri sedar akan tugasnya -- menjamin keselamatan rakyat. Saya hanya mampu berdoa kepada ALlah dan mengharap kepada Khairy Jamaludin agar dapat menyedarkan beliau bahawa itu amanah yang mesti dilaksanakan.

p.s. Jangan pula ada yang menuduh saya syirik kerana meletakkan ALlah dan Khairy Jamaludin dalam ayat yang sama. Bukankah selepas ALlah, Khairy yang paling berkuasa di negara ini? Saya terima jika ada pandangan berbeza.

No comments: