Friday, August 18, 2006

Jujurlah pada dirimu, Siti

Saya merasakan respon orang ramai terhadap acara perkahwinan Siti Nurhaliza sudah semakin tidak terkawal. SMS dan emel yang menyindir, mempermainkan dan tidak kurang berbaur lucah semakin kuat merebak.

Malah hal ehwal keluarga kedua-dua pihak semakin, dan saya yakin akan terus, ditelanjangkan.

Meski saya berpendirian sambutan sebegitu sangat tidak wajar, saya dapat memahami kenapa keadaan menjadi sedemikian rupa. Tindakan Siti berahsia dan bermain kata sebelum pengumuman rasmi adalah dirangka untuk menarik perhatian orang ramai. Ia bertujuan menguja orang ramai untuk mengetahui siapa calon pilihan Siti dan bila Siti akan menamatkan zaman bujangnya.

Itu pada hemat saya adalah mainan drama yang tidak asing, bukan sahaja di kalangan artis malah di kalangan ahli politik. Namun langkah yang sangat tidak kena kemudiannya adalah apabila mereka memutuskan untuk mengadakan sidang akhbar bagi mengumumkan rancangan mereka. Siti hadir sama.

Apakah wajar bakal pengantin perempuan hadir untuk mengumumkan dia akan berkahwin? Bukankah menjadi kelaziman adat kita agar perkara sedemikian diserahkan sahaja kepada ibu bapa atau orang tua kedua-dua belah pihak.

Rancangan menutup jalanraya untuk memberi laluan kepada pasangan tersebut, rencana yang sama sekali tidak wajar, menyusahkan orang ramai dan menimbulkan perasaan jengkel.

Satu perkara yang saya kira sangat tidak wajar ialah pengumuman rancangan untuk mengadap semua Sultan Melayu bagi menyampaikan kad jemputan perkahwinan mereka. Hantar saja jemputan tanpa perlu riuh rendah.

Saya fikir Siti harus benar-benar menumpukan kepada usaha mendirikan rumah tangga yang bahagia daripada cuba mengambil peluang daripada perkahwinan sebagai stunt untuk meraih populariti.

Jujurlah pada dirimu Siti, apakah tujuan sebenar dirimu. Begitu ramai ahli politik yang selama ini tidak mampu untuk berlaku jujur kepada diri sendiri, kemudiannya berakhir dalam nestapa.

3 comments:

Anonymous said...

Ya..jujurlah pada diri sendiri...usah permainkan kejujuran orang lain...

Anonymous said...

It was a shocky moment to hear that Siti would married with an old widow who had 3 children.

That's why we called siti a celebrity, she can do everything she wants. Siti is a malaysian's proud artist. So, when she decide to get married. Everybody listen.

About closing the road, yeah.. she can do it.. in fact, celebrity can do whatever they want...

I feel pity about Siti..but what can we do?

Anonymous said...

i heard that, Tengku Zawiah was Siti's partner producing Teh CT. Emm, if that's the case, CT married to her business partner husband. emmm, that is very entreprenuering dont you think.