Wednesday, September 27, 2006

Peralihan kuasa Thailand dan respon Abdullah

Saya melihat 'rampasan kuasa' yang berlaku di Thailand sebagai suatu rampasan kuasa yang sangat tersusun. Malah kelihatan seperti Thaksin sendiri (Perdana Menteri yang digulingkan) memainkan peranannya dengan begitu baik. Semuanya tenang.

Kini yang dinantikan hanya untuk mengesahkan Perlembagaan baru negara tersebut dan juga perlantikan calon awam sementara yang akan menjalankan proses memulihkan sistem demokrasi di Thailand.

Hakikat bahawa rampasan kuasa tersebut diketuai oleh Jeneral Sonthi Boonyaratglin -- seorang Muslim -- adalah jaminan bahawa pihak tentera tidak akan memegang kuasa untuk tempoh yang lama. Jika Jeneral Sonthi mempunyai angan-angan yang di luar 'perancangan asal' sudah tentu dia sendiri akan digulingkan. Saya yakin jika itu berlaku ia tidak akan tersusun seperti yang sedang berlaku sekarang.

Rampasan kuasa oleh Jeneral Sonthi menyelesaikan banyak perkara.

Pertama, masalah pelepasan kuasa oleh Thaksin yang terpalit dengan rasuah dan penyalahgunaan kuasa untuk kepentingan peribadi. Ego Thaksin juga terpelihara apabila 'terpaksa' melepaskan kuasa dengan cara ini. Tidak banyak yang beliau rugi, selain jawatan, kerana laporan dari Thailand menyatakan dia sudah membawa keluar bagasi sebanyak dua kapal terbang.

Kedua, keyakinan penduduk Muslim di Selatan Thai terhadap Bangkok kembali pulih atau setidak-tidaknya keresahan mereka menjadi reda. Hakikat bahawa Jeneral Sonthi adalah seorang Muslim dan daripada keturunan ulama memberi keyakinan bahawa pemerintahan ganas (the reign of terror) oleh Thaksin akan berakhir.

Ketiga, imej Raja Bhumibol Adulyadej kembali pulih. Imej beliau sedikit tercalar akibat tindak-tanduk Thaksin yang dianggap tidak menghormati beliau. Malah salah satu alasan Jeneral Sonthi melakukan rampasan kuasa adalah untuk memelihara kehormatan Raja Thai yang mempunyai kedudukan yang sangat tinggi di kalangan rakyat Thailand.

Ini sekadar beberapa pemerhatian yang dapat saya lakukan.


Reaksi Abdullah Badawi

Namun reaksi Abdullah terhadap rampasan kuasa tersebut sebagai 'tidak patut' adalah dangkal. Beliau seolah-olah tidak menghormati perkenan Raja Thai kepada Jeneral Sonthi sebagai pemerintah sementara. Jika saya di tempat beliau, berikut sebahagian daripada respon serta-merta saya:

"Kita melihat perkembangan di Thailand dengan teliti. Sebagai negara jiran, Malaysia berharap perkembangan ini tidak akan menjejaskan kestabilan Thailand.

"Kita percaya pentadbiran tentera ini akan bersifat sementara dan demokrasi akan segera dipulihkan. Rakyat Thailand yang seharusnya membuat keputusan pemimpin yang mereka mahu melalui proses pilihanraya."

Apa yang tidak patut Abdullah? Benda dah jadi.

No comments: