Saturday, September 16, 2006

AUKU: Najib bebal


Sebagai seorang yang pernah menjawat jawatan Menteri Pendidikan yang bertanggungjawab terhadap perjalanan institusi pengajian tinggi (sebelum wujudkan Kementerian Pengajian Tinggi), ternyata Timbalan Perdana Menteri Najib Razak begitu jahil mengenai Akta Universiti dan Kolej Universiti.

Media massa hari ini (16 September 2006) melaporkan kenyataan Najib bahawa mahasiswa yang menyertai Majlis Perundingan Pelajar Kebangsaan mahu AUKU dipertahankan dan jangan dimansuhkan.

Seingat saya, tidak ada kumpulan mahasiswa yang menuntut agar AUKU dimansuhkan. AUKU wujud sebagai asas kewujudkan IPT. Justeru jika AUKU dimansuhkan, maka semua IPT yang ada sekaligus akan mansuh.

Tuntutan mahasiswa selama ini ialah agar peruntukan-peruntukan yang menindas dan mengekang mahasiswa daripada berfungsi dengan baik dipinda. Mahasiswa mempunyai tanggungjawab dan peranan yang tidak hanya terbatas kepada dewan kuliah dan aktiviti ko-kurikulum di dalam kampus semata-mata.

Mahasiswa seluruh dunia sejak dari dulu memainkan peranan sebagai suara rakyat yang memperjuangkan hak rakyat dan keadilan tanpa rasa gentar atau pilih kasih. Namun peruntukan-peruntukan tatatertib AUKU menghalang mahasiswa daripada menjalankan tanggungjawab ini.

Sejak awal penubuhannya, MPPK adalah instrumen pemerintah BN untuk menampakkan sokongan mahasiswa kepada mereka. Abdullah Badawi mempengerusikan mesyuarat pertama hasil daripada 'demonstrasi' menyokong beliau di Universiti Malaya. Najib yang ketika itu menjadi Menteri Pendidikan hadir bersama Abdullah di 'demonstrasi' tersebut. Jelas Najib menunjukkan riak wajah yang jelek terhadap 'demonstrasi' tersebut.

Kenapa peruntukan tatatertib AUKU tidak dikenakan ke atas mahasiswa yang terlibat dalam 'demonstrasi' tersebut? Apakah kerana ia diadakan untuk menyokong Abdullah maka mereka tidak dikenakan tindakan di bawah AUKU?

Ini jelas menunjukkan bagaimana peruntukan AUKU disalahguna untuk kepentingan pemerintah. Ini yang kita tentang.

Penubuhan MPPK itu sendiri pada asalnya tidak mengikut norma dan amalan biasa. Malah majoriti mahasiswa menolak penubuhannya sebagai satu gimik politik BN menjelang Pilihanraya Umum Kesepuluh.

No comments: