Thursday, September 14, 2006

FDI untuk menggerakkan ekonomi


Kerajaan Barisan Nasional nampaknya mengambil tindakan dalam arah yang betul untuk menggerakkan ekonomi negara. Media massa 14 September melaporkan Timbalan Perdana Menteri, Najib Razak mengumumkan langkah-langkah untuk menarik pelaburan terus asing (FDI).

Sebuah Jawatankuasa Kabinet ditubuhkan untuk menimbangkan permohonan syarikat asing dan memberikan kelulusan segera. Ini adalah sangat baik bagi menggalakkan kemasukan lebih banyak modal asing yang akan menggerakkan ekonomi dan menyediakan pekerjaan kepada rakyat.

Meskipun begitu saya kurang bersetuju dengan pendekatan menubuhkan Jawatankuasa Kabinet bagi menangani keperluan-keperluan semasa begini. Seharusnya mekanisme kekal melalui struktur sedia ada digunakan untuk membuat keputusan dan bukan semuanya ditolak kepada Jawatankuasa Kabinet.

Modal asing adalah sangat kritikal untuk mencergaskan ekonomi. Ia adalah lebih baik dan berkesan berbanding pendekatan meningkatkan perbelanjaan kerajaan untuk membina projek-projek mega yang tidak mempunyai kewarasan ekonomi (economic sense).

No comments: