Wednesday, September 27, 2006

Kenapa Shafie tidak perlu meletakkan jawatan?

Timbalan Perdana Menteri Najib Razak menganggap bahawa kegagalan Shafie Apdal mengendalikan krisis kekurangan bekalan gula bukan alasan yang cukup untuk mendesak beliau meletakkan jawatan.

Shafie sendiri semalam menyatakan "Kalau di China tidak cukup besi keluli, apakah mahu minta Presiden China letak jawatan?" Hebat Shafie. Bandingan dirinya adalah dengan Presiden China.

Namun barang perlu saya ingatkan Shafie, jika menteri atau pegawai di China gagal menyelesaikan masalah kritikal seperti yang dihadapi di Malaysia ini, dia tidak perlu meletakkan jawatan. Dia sudah tentu dipecat atau dipindahkan ke jawatan lain. Jika di zaman dahulu sudah tentu dijatuhkan hukuman mati.

Sehingga kini sudah lebih enam bulan berlalu, krisis kekurangan bekalan gula ini masih tidak mampu diatasi. Najib sendiri mengakui (disiarkan televisyen dalam berita utama 26 September 2006)bahawa krisis kenaikan harga petrol juga tidak dapat dikendalikan oleh Shafie sehingga rakyat mempersalahkan Shafie.

Sudah tentu! Shafie selaku Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna bertanggungjawab terhadap perkara-perkara tersebut. Jika tidak mampu, letak jawatan tentu lebih mulia. Ini akan membolehkan seorang yang lebih kompeten dilantik menggantikan beliau.

Saya tidak pasti siapa yang mampu dilantik Abdullah sedangkan beliau sendiri menghadapi krisis keyakinan terhadap kemampuan beliau memimpin negara ini.

Saya kira sudah sampai masanya kerajaan mengumumkan pelan terperinci lengkap dengan jadual waktu bagaimana mereka bercadang menyelesaikan krisis kekurangan bahan asas ini. Tempoh masa yang ditetapkan harus munasabah dan sekiranya selepas tamat tempoh tersebut, masalah masih tidak diatasi maka pihak berkenaan perlu bertanggungjawab.

Najib mempertahankan Shafie daripada desakan supaya meletak jawatan. Mungkin Najib percaya beliau sendiri sebagai Pengerusi Jawatankuasa Kabinet mengenai Barangan Perlu yang perlu memikul tanggungjawab dan meletakkan jawatan jika gagal menyelesaikan masalah ini.

Janganlah Shafie membandingkan diri dengan Presiden China, nanti Abdullah terasa. Apakah Shafie sudah bersiap untuk "Naik Raja" atau mungkinkah Shafie bukan dalam team Abdullah?

Jangan nakal ya!

No comments: