Sunday, September 17, 2006

Dialog isu agama dan kecelaruan

Saya melihat semakin banyak komen dan kenyataan yang dibuat melalui laman-laman blog yang menyentuh persoalan agama. Andai saya mengatakan tidak setuju dengan perbahasan yang dilanjutkan melalui laman web sudah barang tentu saya dituduh tidak demokratik dan cuba menafikan hak asasi untuk bersuara.

Saya fikir perbahasan yang tidak didokong oleh dalil dan hujah yang jelas adalah sangat tidak sihat. Jauh daripada menghuraikan permasalahan yang timbul, ia hanya akan sekadar mengkusutkan.

Jika sekalipun mahu berhujah, biar dilakukan seperti Khalid Jaafar yang mengemukakan dalil yang jelas dan boleh dirujuk.

Pada hemat saya, yang perlu dihentikan ialah pebahasan yang hanya bersandarkan sangkaan dan pandangan peribadi semata-mata, baik melalui laman web, laman sembang mahupun melalui media cetak dan dialog berdepan.

Hujah yang sekadar berpaksikan 'ia untuk kebaikan' semata-mata seperti yang dikemukakan oleh Shen Yee Aun bukan hujah.

Kita perlu mengambil iktibar daripada saranan Ezam Mohd Nor dalam Ucapan Dasarnya bahawa dialog antara agama perlu diperluaskan. Namun ia perlu disertai hanya oleh mereka yang ahli (kompeten) dalam bidang tersebut dan mewakili kelompok yang terlibat secara sah dan jelas.

Jika semua orang mahu tumpang semangkuk dan bercakap tanpa persediaan ilmu yang mantap sudah tentu keadaannya celaru dan haru biru. Akhirnya rakyat akan semakin keliru.

No comments: