Friday, September 08, 2006

Apakah erti perjuangan kepada kita

Saya amat tertarik dengan usaha susah payah untuk memindahkan jenazah Ngah Ibrahim dan Laksamana Mohamad Amin dari Singapura ke Perak. Proses tersebut melibatkan biaya yang besar dan malah menggunakan sebuah kapal Tentera Laut DiRaja Malaysia.

Apakah sebenarnya penghayatan kita terhadap semangat perjuangan mereka menentang penjajah? Apakah dengan memindahkan tulang temulang yang sudah reput ke Perak bermakna kita menghayati semangat mereka.

Pada hemat saya, memindahkan jenazah ke sana ke mari bukanlah sesuatu yang sewajarnya dilakukan. Tidak ada manfaat apa sekalipun di dalam kes ini.

Yang lebih penting ialah untuk menghayati perjuangan dan kesanggupan mereka berkorban. Yang utama sekarang ialah untuk memastikan generasi muda memahami dengan tepat perjuangan mereka.

Seringkali buku-buku sejarah mencatakan motivasi utama (meski secara tidak langsung dinyatakan) pejuang-pejuang awal Melayu menentang penjajahan ialah kerana kehilangan hak mereka mengutip cukai.

Apakah ini hakikat?

Terlalu banyak berkenaan sejarah negara yang perlu dikaji dengan lebih mendalam dan diperjelaskan fakta. Antara yang jelas tempang ialah catatan mengenai perjuangan mendapatkan kemerdekaan yang hanya menumpukan kepada peranan UMNO-Perikatan berkompromi dengan Britisih.

Perjuangan kumpulan-kumpulan lain yang menumpahkan darah dan mengorbankan nyawa mengusir penjajah sering dinafikan. Kita perlu jujur dengan sejarah. Kegagalan berbuat demikian akan menjadikan negara kita goyah dan lemah dalam menghadapi pelbagai kemelut di masa hadapan, khususnya cara hidup perkauman yang ditonjolkan oleh parti-parti perkauman UMNO-MCA-MIC.

No comments: