Monday, October 02, 2006

Langkah setapak, riuh sekampung

Saya sentiasa menyambut baik sebarang usaha untuk membasmi jenayah meskipun ia mungkin idea separuh masak. Namun oleh kerana bidang keselamatan awam (public security) ini sangat kritikal dan bukan sesuatu yang mudah untuk ditangani, saya percaya sebarang idea adalah baik untuk dibahaskan.

Justeru saya mengalu-alukan kenyataan Timbalan Menteri Keselamatan Dalam Negeri, Mohd Johari Baharom (The Star 2 Oktober 2006) bahawa pihak polis akan mengambil lebih ramai orang awam untuk melaksanakan tugas-tugas pentadbiran dan perkeranian bagi menggantikan anggota polis.

Ini dikatakan akan membolehkan 92,000 anggota polis kembali memberi fokus kepada usaha membasmi jenayah dan menjamin ketenteraman awam.

Namun saya kira mungkin wartawan tersalah petik kenyataan beliau. Apakah beliau cuba mengatakan bahawa tugas-tugas pentadbiran Polis DiRaja Malaysia bukan mempunyai matlamat untuk mencegah jenayah, meski sebagai peranan sokongan.

Saya percaya yang dimaksudkan ialah lebih ramai anggota yang terlatih melakukan tugas kepolisian dan menggunakan senjata akan dapat menjalankan tugas watak utama membasmi jenayah dan bukan sebagai watak sokongan.

Johari harus sedar, tentu ada sebab untuk menugaskan anggota-anggota polis yang sedia ada menjalankan tugas pentadbiran. Antaranya ialah kerana faktor usia dan kemampuan melakukan tugas luar. Banyak lagi faktor lain.

Justeru apakah langkah ini akan benar-benar dapat membebaskan 92,000 orang daripada watak sampingan dan terus memainkan watak utama?

Namun usaha menyusun semula tugas anggota ini adalah langkah pada arah yang betul dan telah lama saya war-warkan, terutamanya artikel saya yang bertajuk Polis bail-out Proton. Unit Simpanan Persekutuan (FRU) seharusnya boleh ditugaskan semula untuk memainkan peranan yang memberi manfaat kepada rakyat.

Saya hanya berharap jangan bermain angka untuk menyedapkan hati rakyat. Jika benar 92,000 orang akan diambil untuk menjadi kakitangan kerajaan, ia juga akan membantu mengurangkan pengangguran. Ini sudah tentu sesuatu yang baik.

Jika dibiarkan kepada Menteri Kesihatan, Chua Soi Lek mungkin dia akan berkata, "Saya tak kisah. Swastakan sahaja." Mungkin swastakan bahagian pentadbiran dan perkeranian Polis DiRaja Malaysia atau swastakan terus PDRM. Mungkin Musa juga akan gembira kerana sektor swasta lazimnya menjanjikan gaji yang lebih tinggi. Pemikiran bahawa penswastaan adalah jawapan kepada semua masalah kerajaan ini saya ulas dalam Penswastaan selesaikan segala masalah?

Pada majlis lain Menteri Hal Ehwal Dalam Negeri, Tan Chai Ho juga memberikan perhatian kepada pencegahan jenayah. Saya tidak pasti mana satu kementerian yang bertanggungjawab terhadap pencegahan. Namun mungkin kerana isunya menyentuh Rela, ia di bawah tanggungjawab kementerian Chai Ho.

Namun ideanya bagus. Rela akan ditugaskan membuat rondaan dan dibayar elaun. Selain itu mereka akan diberi perlindungan insuran. Ini adalah salah satu usaha sokongan kepada pihak polis tanpa perlu melibatkan pengambilan lebih ramai orang untuk bekerja secara tetap.

Bagaimana pula dengan arahan Abdullah Badawi untuk menggerakkan kembali Rukun Tetangga? Apakah ada sebarang usaha ke arah itu atau arahan itu tidak dipedulikan? Siapa tempang, siapa itik?

No comments: