Tuesday, October 10, 2006

Mega Leap dan Great Leap


Kementerian Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah mencadangkan suatu program yang dikatakan akan membebaskan 10,000 keluarga daripada belenggu kemiskinan. Program itu dinamakan Lonjakan Mega Luar Bandar. Saling tak tumpah dengan namanya dengan program The Great Leap Forward yang pernah dilakukan oleh Mao Dze Dong di China pada tahun 1958.

Menteri bertanggungjawab, Abdul Aziz Shamsuddin menyatakan bahawa program yang menelan belanja RM 1 bilion ini akan melibatkan pembinaan infrastruktur seperti jambatan, jalanraya, utiliti dan rumah selain pembangunan perladangan komersil, perikanan dan ternakan. Perhatian juga akan diberikan kepada pembangunan insan khususnya melalui pendidikan pra sekolah.

Pada hemat saya, semua ini adalah kemudahan-kemudahan yang memang sepatutnya sudah disediakan oleh kerajaan. Namun sekarang Abdul Aziz bercadang untuk mengambil alih peranan yang seharusnya dimainkan oleh beberapa kementerian dan mengawal peruntukan RM 100 ribu untuk setiap keluarga.

Apakah ini sebagai testimoni kegagalan kementerian-kementerian lain termasuk Kerja Raya; Pertanian dan Industri Asas Tani; Tenaga, Air dan Komunikasi; Perumahan dan Kerajaan Tempatan.

Atau apakah ini sebenarnya satu usaha Aziz untuk mewujudkan satu super ministry dan memperkukuhkan kedudukan beliau yang dikhabarkan semakin menghadapi masalah kerana kesetiaan yang berbelah bagi antara kepada Abdullah Badawi dan Mahathir Mohamad.

Saya kira rancangan ini perlu dibentangkan secara terperinci untuk dinilai oleh rakyat. Kenapa ia tidak dibentangkan semasa pembentangan Rancangan Malaysia Kesembilan atau Belanjawan 2007? Apakah keperluan RM 1 bilion itu sudah diperuntukkan di dalam Belanjawan. Jika tidak bagaimana kerajaan akan mendapatkan pembiayaannya? Apakah dengan membentangkan Belanjawan Tambahan?

Saya kira perbelanjaan di luar Belanjawan sebegini perlu dihentikan. Segala-galanya perlu dirancang dengan teliti dan dibentangkan di Parlimen untuk dibahas dan diluluskan. Perlu ada ketelusan.

Sekurang-kurangnya mungkin ada yang boleh mencadangkan agar nama program ini ditukar kerana mempunyai nama yang seperti program Mao Dze Dong bukanlah sesuatu yang baik. Tambahan pula program di China itu mengakibatkan kematian berjuta rakyat China dan mengakibatkan negara tersebut bukan melonjak ke hadapan, tetapi mundur ke belakang.

No comments: