Monday, October 02, 2006

Kebijaksanaan Abdullah memecat kaki pau

29 September 2006 yang lalu, Majlis Tertinggi UMNO mengambil keputusan untuk memecat keahlian Abd Zarin Mohd Yasin daripada menjadi ahli UMNO. Jawatan terakhir Abu Zarin atau Zaharin dalam UMNO ialah Setiausaha Bahagian Bandar Tun Razak.

Saya tidak mengenal Zaharin secara peribadi tetapi pernah sekali ketika makan tengahari bersama seorang bekas wartawan di Veledrom Bandar Tun Razak, Zaharin yang makan di meja bersebelahan beriya-iya memanggil rakan saya itu. Setelah bertegur sapa dan Zaharin berbisik di telinganya, teman saya itu menyeluk tangan ke poket dan menghulurkan sesuatu kepada Zaharin.

Kemudian apabila kembali ke meja, rakan saya yang sudah berusia lewat 50an dengan selamba berkata, "kaki pau dia tu." Dia kemudian bercerita mengenai Zaharin yang mampu dan boleh melakukan hampir apa sahaja asalkan ganjarannya sesuai. Rakan saya itu memang mempunyai pengalaman luas mengenai politik dan pemain-pemain politik di dalam UMNO.

Diceritakan juga dengan panjang lebar bagaimana Zaharin ini sering meng'pau' sesiapa sahaja yang sempat. Yang membuatkan saya kagum mengenai kehandalan meng'pau' Zaharin ini ialah kerana rakan saya itu menyatakan beliau hebat. Sedangkan rakan yang bercerita juga seorang 'kaki pau' yang pada hemat saya cukup handal.

Maka sudah barang tentu makan tengahari ayam kampung kami pada hari itu berakhir dengan saya membayar bilnya. Ketika hendak beredar, Zaharin datang ke meja kami dan bersalaman sambil memberikan kad nama beliau kepada saya.

Tindakan Abdullah dan UMNO memecat beliau hanya kerana blog Sang Kelembai sudah tentu bukan tindakan yang bijak. Ia akan hanya melonjakkan namanya. Sudah tentu tuan politiknya akan melihat bahawa Zaharin bersungguh-sungguh dalam melaksanakan tugasnya dan layak mendapat ganjaran lebih banyak pau.

Namun untuk mengharapkan kebijaksanaan daripada Abdullah, pada hemat saya, adalah meminta sesuatu yang terlalu besar dan mungkin juga mustahil.

1 comment:

Anonymous said...

Nanti kena kasi ang-pau lah kat dia...pasti dia gembira...ataupun dia pau untuk membuka kilang kuih pau...