Wednesday, October 11, 2006

Melatih generasi muda Malaysia menjadi penjenayah

Pengerusi Majlis Latihan Khidmat Negara, Lee Lam Thye dilaporkan oleh berita televisyen hari ini (11 Oktober 2006) sebagai begitu bersungguh-sungguh hendak mengheret mereka yang gagal hadir Program Latihan Khidmat Negara dan seterusnya menyumbat mereka ke penjara.

Katanya tidak perlu sama sekali meminda Akta Latihan Khidmat Negara bagi menyediakan peruntukan untuk hukuman khidmat sosial bagi mereka yang didapati bersalah melanggar undang-undang dengan tidak hadir di PLKN.

Pada hemat saya, pemikiran yang beranggapan bahaya menyumbat anak-anak muda Malaysia ke penjara sebagai jawapan bagi segala kesalahan adalah fikiran yang simplistik, malas dan lebih gemar mengambil jalan mudah.

Apakah penjara penyelesaian atau permulaan kepada masalah golongan muda?

Pada asalnya penjara adalah tempat untuk para tahanan dididik. Jika mereka akhirnya terdidik menjadi manusia yang lebih baik seperti Pak Rashid, maka pemenjaraan mendatangkan kesan positif.

Namun pendidikan di penjara adalah jalan dua hala (a two way street). Anak-anak muda yang dipenjarakan sering mendapat pendidikan daripada tahanan-tahanan senior atau penjenayah tegar. Bukan kita tidak pernah mendengar laporan mengenai penjenayah yang mengawal empayar jenayah mereka dari penjara.

Justeru penjara memberi kesan negatif kepada anak-anak muda tersebut dan juga masyarakat keseluruhannya. Mereka yang digiring ke penjara dengan ilmu untuk melakukan jenayah kecil-kecilan boleh keluar dari penjara dengan segulung ijazah atau diploma dalam melaksanakan jenayah berat.

Hukuman penjara juga menambahkan beban kewangan terhadap rakyat. Kos untuk memenjarakan seseorang bukan sedikit. Pada masa yang sama sistem penjara di Malaysia (malah di mana-mana negara) menghadapi masalah kesesakan.

Justeru jika ada sekalipun program untuk mendidik para tahanan, ia tidak mampu mengendalikan jumlah tahanan yang melebihi kapasiti pusat tahanan.

Pihak polis juga mempunyai kecenderungan kini untuk menggunakan Ordinan Darurat (EO) untuk menahan tanpa bicara remaja yang disyaki terlibat dalam perlakuan jenayah. Mereka ini ditahan atas kehendak Menteri Keselamatan Dalam Negeri tanpa peluang untuk membela diri. (Baca entri sebelum ini Menteri sebagai pendakwa, hakim dan penghukum).

Semua ini tidak menyelesaikan masalah. Ia hanya mengalihkan untuk sementara pelakunya. Tetapi kemudiannya mereka akan kembali dengan masalah yang jauh lebih besar.

Di England misalnya, berlaku perdebatan hangat mengenai merit Khidmat Sosial sebagai ganti kepada hukuman penjara. Ketua Hakim Negara England sendiri menyatakan secara terbuka pandangannya bahawa khidmat sosial adalah alternatif yang lebih baik. Malah beliau menyamar sebagai seorang yang melanggar undang-undang dan dihukum dengan khidmat sosial untuk membuktikan keberkesanan khidmat sosial menggantikan pemenjaraan.

Namun persoalan yang utama ialah, pertama-tamanya apakah mereka yang tidak hadir PLKN benar-benar penjenayah? Apakah patut negara memusuhi mereka? Apakah perlu kita melayan mereka sebagai penjenayah?

Mungkinkah sikap pemerintah ini sebagai untuk memenuhi ramalan sendiri (to fulfill their own prophecy) apabila anak-anak muda ini keluar daripada penjara dan benar-benar menjadi penjenayah?

No comments: