Saturday, October 28, 2006

Apa akan jadi dengan Zakaria Deros

Apa yang akan terjadi dengan Ahli Dewan Undangan Negeri Pelabuhan Klang, Zakaria Deros setelah beliau mengadap Sultan Selangor hari ini (28 Oktober 2006)?

Apakah akan ada pihak yang meminta semua pihak akan tidak membangkitkan lagi perkara pembinaan mahligainya hanya kerana Sultan sendiri sudah diberikan penjelasan oleh Zakaria. Seringkali berlaku sebelum ini, Raja-raja Melayu dilibatkan dalam sesuatu skandal yang dilakukan oleh pemimpin parti pemerintah sekadar untuk menghentikan perdebatan rakyat.

Pada hemat saya, tindakan bersungguh-sungguh perlu diambil terhadap Zakaria. Denda RM24,000.00 sama sekali tidak memadai memandangkan Zakaria adalah seorang jutawan yang mampu membina mahligai itu.


Kita perlu melihat aspek kesan pembinaan mahligai sebesar itu terhadap penduduk di sekitarnya. Ia sudah pasti memberikan tekanan kepada penduduk sekeliling yang keadaan rumah mereka tidak begitu elok.

Justeru pendekatan yang lebih baik saya kira ialah bukan untuk merobohkan mahligai tersebut. Sebaliknya Zakaria perlu membiayai kos untuk menaik taraf rumah-rumah yang berada di sekeliling mahligainya.

Ini akan menjadikan perbezaan taraf hidup di kawasan tersebut tidak begitu ketara. Pada saya ini adalah sesuatu yang penting kerana perbezaan yang terlalu ketara akan menimbulkan tekanan hidup kepada masyarakat.

Atas faktor yang sama pihak berkuasa tempatan seharusnya tidak memberi kebenaran kepada pemilik rumah teres di kawasan perumahan untuk mengubahsuai rumah mereka dengan keterlaluan sehingga 'menenggelamkan' rumah-rumah jiran.

No comments: