Tuesday, October 17, 2006

Seloka orang perkauman


Episod yang dicetuskan oleh laporan kajian Institut Strategi dan Kepemimpinan Asia (ASLI) mengenai ekuiti Bumiputra di negara ini nampaknya mempunyai kesan berantai yang masih tidak mahu padam.

Pada hemat saya kenyataan-kenyataan Mohd. Najib Razak, Lim Kheng Yaik dan yang terbaru Samy Velu adalah sebagai penerusan seloka perkauman yang sudah sering mereka dendangkan sebelum ini.

Sebagai parti perkauman, komponen-komponen Barisan Nasional hanya perlu mendapatkan sokongan saku kaum semata-mata. Apabila pemimpin UMNO mendendangkan mengenai hak Melayu, DEB dan menjadikan kaum Tionghua sebagai bogeyman atau si penjahat yang sentiasa mahu merampas 'hak' Melayu maka mereka berharap akan meraih sokongan Melayu.

Parti Gerakan yang semakin terancam di Pulau Pinang pula menggunakan isu yang sama untuk mengukuhkan imej mereka sebagai juara kaum Cina. Justeru metodologi dan data kerajaan didesak Keng Yaik agar didedahkan.

Namun Samy Vellu hari ini terpaksa mengambil pendirian 'budak baik' dengan mengatakan bahawa beliau akan hanya menggunakan saluran dalaman, yakni perbincangan di dalam kabinet untuk menyelesaikan masalah dan kemelut yang dihadapi. Samy yang baru mendapat mandat besar di dalam MIC dan pada masa yang sama parti-parti masyarakat India yang lain tidak memberikan cabaran serius, tidak perlu mengapi-apikan semangat kaum India.

Pada masa yang sama, Samy tidak boleh menimbulkan kemarahan masyarakat Melayu kerana tidak ada satu pun kerusi Parlimen yang mempunyai majoriti India di Malaysia. Kebanyakan kerusi yang diwakili MIC adalah kawasan di mana masyarakat Melayu adalah kelompok terbesar.

Motif dan kepentingan-kepentingan ini mendasari pendekatan parti-parti komponen BN. Membela kepentingan rakyat tidak menjadi dasar mereka.

Jika parti-parti perkauman yang memegang kuasa ini serius untuk menyelesaikan masalah rakyat dan pertikaian mengenai pembahagian kekayaan negara, seharusnya mereka sudah lama mengambil tindakan-tindakan konkrit untuk memastikan kekayaan negara diagihkan secara adil.

Tindakan afirmatif tidak seharusnya ditunjangi oleh faktor kaum. Setiap rakyat yang memerlukan bantuan negara perlu dibantu tanpa memandang kepada warna kulit atau apa jua faktor lain.

Namun parti-parti perkauman ini sudah terlalu lama beroperasi dengan jayanya dalam kerangka perkauman. Gerakan yang berpura-pura mambela kepentingan masyarakat Tionghua sebenarnya mahukan dasar perkauman DEB diteruskan. Ia pula menjadi bogeyman untuk menakut-nakutkan masyarakat Tionghua.

Justeru hanya rakyat yang mampu menyedarkan mereka bahawa masanya sudah tiba. Malaysia mahu berubah. Tekad baru rakyat ini harus dizahirkan bagi memastikan negara dapat maju dengan berdasarkan kejujuran antara semua entiti yang membentuk negara ini. Hanya rakyat mampu merungkai kompromi perkauman yang selama ini menyekat kemajuan dan keharmonian sebenar negara kita.

No comments: