Tuesday, October 10, 2006

Had Laju untuk kereta polis?


Televisyen 10 Oktober 2006 melaporkan mengenai seorang lelaki warga tua berusia 59 tahun di Menglembu, Perak yang terbunuh akibat dilanggar oleh sebuah kereta peronda polis. Ada laporan yang mengatakan kereta peronda jenis Proton Waja itu dipandu laju.

Laporan juga menyatakan kereta tersebut membawa seorang korporal dan seorang konstabel. Kejadian ini menimbulkan tanda tanya apakah mereka yang mengendalikan kereta peronda polis dalam keadaan laju mempunyai latihan dan pendedahan secukupnya?

Saya sendiri pernah hampir-hampir kemalangan dengan sebuah kereta peronda polis dari arah bertentangan yang membuat pusingan U secara tiba-tiba tanpa membunyikan siren kecemasan. Kejadian itu berlaku pada waktu malam dan saya tidak nampak sebarang kenderaan yang mungkin sedang dikejar mereka. Mujur saya sempat membrek kecemasan.

Saya membunyikan hon tanda protes. Ini menyebabkan mereka membunyikan siren dan memandu dengan lebih laju beredar pergi.

Sikap tidak bertanggungjawab anggota polis ini benar-benar menjadi ironi kerana mereka yang sepatutnya melindungi rakyat menjadi ancaman kepada keselamatan rakyat. Namun saya tidak pula fikir satu had laju serendah 80 kmj perlu ditetapkan untuk kereta polis. Cuma yang lebih perlu ialah latihan dan pendedahan secukupnya. Sikap bertanggungjawab juga perlu dipupuk.


10 kmj elakkan 25% kemalangan

Bagaimanapun pihak media dan mereka yang menyokong penuh cadangan mengurangkan had laju di jalan persekutuan sepanjang musim perayaan ini menyatakan bahawa pengurangan setiap 10 kmj had laju akan mengurangkan kemalangan sebanyak 25%.

Begitu yakin mereka. Justeru suka saya mencadangkan agar had laju dikurangkan sebanyak 40 kmj. Mengikut logik mereka tentu kemalangan akan dapat dihapuskan sama sekali sepanjang musim perayaan ini.

Saya secara terus terang menyatakan bahawa cadangan pengurangan had laju ini tidak mempunyai makna dan tidak akan berkesan selain daripada sekadar menjadi publicity stunt Ketua Polis Negara.

Namun demi keselamatan dan kepentingan rakyat, saya benar-benar berharap tanggapan saya ini salah dan mereka betul dalam mengambil tindakan mengurangkan had laju.

Hanya statistik kemalangan yang akan diperolehi boleh membuktikan andaian siapa yang lebih tepat.

No comments: