Monday, October 02, 2006

Kenapa PERKIM yang mahu diperkuda?

Media massa 1 Oktober 2006 melaporkan mengenai pemecatan beramai-beramai pemimpin kanan dan ahli Pertubuhan Kebajikan Islam (PERKIM). Baca laporan Utusan Malaysia.

Tujuan utama PERKIM ditubuhkan adalah untuk menjaga kebajikan mereka yang memilih untuk bertukar agama menganut Islam. Bagaimanapun selama ini PERKIM dipimpin oleh ahli politik.

Pada hemat saya, tidak ada masalah untuk ahli politik memimpin pertubuhan kebajikan, belia atau persatuan sukan asalkan mereka melaksanakan amanah jawatan dengan baik dan tidak memperkudakan pertubuhan yang mereka pimpin untuk kepentingan peribadi atau politik.

Malah menjadi satu kelaziman untuk pemimpin politik memimpin persatuan. Shahidan Kassim, Menteri Besar Perlis sahaja memegang jawatan presiden enam persatuan sukan di negara ini.

Namun apabila sahaja mengetahui bahawa Mahathir Mohamad mengambilalih jawatan Yang DiPertua PERKIM daripada Taib Mahmud, saya tidak dapat tidak menaruh syak wasangka bahawa pertubuhan itu akan bergolak dan diwarnai oleh kepentingan yang di luar matlamat penubuhannya.

PERKIM sebelum ini sudah digunakan untuk tujuan-tujuan yang tidak serasi dengan operasinya. Sebagai contoh PERKIM pernah bertindak sebagai kontraktor melalui PERKIM Development Unit (PDU) yang dianugerahkan projek usahasama pembinaan Jalan Sungai Buloh yang sehingga hari ini belum dapat diselesaikan.

Saya merayu mereka yang memegang jawatan di dalam pertubuhan-pertubuhan kebajikan, khususnya yang bertujuan membimbing dan memelihara kebajikan mereka yang baru memeluk Islam agar jujur dan meletakkan kepentingan Islam sebagai satu-satunya matlamat mereka memegang jawatan.

Jika hendak menunjukkan kehandalan berdrama atau sebagai juara air mata, sertai sahaja kelab drama atau berlakon filem sahaja.

Jika hendak menunjukkan kehandalan dan taring berpolitik, hadkan kepada parti politik. Jika tidak lagi mendapat tempat di dalam parti lama mereka, tubuhkan sahaja parti baru. Kenapa pertubuhan kebajikan seperti PERKIM yang mahu diperkuda.

No comments: