Thursday, November 23, 2006

Kenapa mahu sekat hak asasi ahli UMNO

Perbahasan mengenai kewajaran menyiarkan Pehimpunan Agung UMNO secara langsung di kaca televisyen benar-benar membingungkan. Nampaknya pemimpin utama UMNO menganggap beberapa pemimpin sebagai itik hitam yang membahaskan topik-topik yang tidak sewajarnya. Malah mereka diugut akan dikenakan tindakan undang-undang.

Saya kira Pengerusi Tetap dan Timbalan Pengerusi Tetap yang sewajarnya memikul tanggungjawab kerana gagal menjalankan tugas mengawal perhimpunan.

Itu jika melihat perkara ini daripada sudut itu.

Namun pada hemat saya, ucapan-ucapan perwakilan adalah mewakili pemikiran, citra dan sentimen sebenar ahli-ahli UMNO. Ternyata Abdullah selaku Presiden tidak dapat menyelami isi hati ahli apabila mengambil pendirian yang berbeza. Yang politically correct untuk menjaga hati parti komponen BN.

Seharusnya semua persidangan utama parti-parti politik negara ini disiarkan secara langsung. Ini akan membolehkan rakyat menilai pendirian sebenar semua parti politik negara ini.

Namun apa yang paling malang ialah jika rakyat yang cintakan negara Malaysia yang jamak kaum dan jamak budaya terus membiarkan UMNO memegang kuasa lebih lama. Sudah sampai masanya rakyat bertindak dan mempertahankan keharmonian negara dengan menolak politik perkauman UMNO-BN.

Masa untuk berubah!

No comments: