Thursday, January 11, 2007

Permainan komputer untuk belajar perancangan bandar

Banyak pihak yang memperkatakan mengenai kesesakan Jalan Tun Razak yang memberi masalah kepada hospital-hospital di sepanjangnya. Tiga hospital utama -- HKL, Institut Jantung Negara (IJN) dan Hospital Pusrawi berada berdekatan dan menerima kesan teruk kesesakan. Tidak lama lagi Kuala Lumpur Medical Centre pula akan siap dibina di jalan yang sama tidak lama lagi.

Hanya Hospital Kuala Lumpur yang dibina sekian lama. Hospital lain dibina dalam keadaan sedia maklum mengenai keadaan Jalan Tun Razak yang sememangnya terkenal sesak.

Ini mencerminkan ketololan perancangan. Seharusnya hospital dibina di pinggir bandar. Di pusat bandar hanya dibina stesen ambulan untuk memberi respon pantas kepada kes-kes kecemasan.

Keadaan bandaraya di Malaysia sememangnya kucar-kacir kerana tidak ada perancangan yang teliti dan bersungguh-sungguh. Kerana itu tempat membancuh simen dibenarkan beroperasi bersebelahan dengan kawasan perumahan. Kawasan perumahan baru dibuka berdekatan pusat pelupusan sampah, ladang ternakan babi, pusat pembakaran sampah dan sebagainya yang tidak menyenangkan.

Semua struktur yang mengganggu kehidupan ini dipanggil Not in My Backyard (NIMBY) dan seharusnya ada had dan syarat pembangunan yang menghadkan pembinaan penempatan manusia berdekatannya.

Saya bukan pakar mengenai pembangunan bandar. Saya tahu serba sikit mengenai NIMBY ini dan sebagainya hanya daripada pengalaman saya bermain permainan komputer SIM City. Mungkin pakar-pakar perancang bandar negara ini perlu disyaratkan mengikuti kursus untuk bermain permainan komputer seperti ini.

No comments: