Tuesday, January 23, 2007

Ezam arah Selangor bersiap untuk Protes tol besar-besaran

Rakyat negeri Selangor perlu bersedia untuk suatu perhimpunan besar-besaran bagi menuntut ketelusan dalam perjanjian konsesi tol, protes terhadap kenaikan tol dan membantah tindakan ganas polis terhadap peserta protes sebelum ini di Cheras pada 21 Januari lalu.

Ezam Mohd Nor, Timbalan Pengerusi keADILan Selangor telah mengarahkan aktivis keADILan di seluruh negeri untuk bersiap sedia bagi tujuan tersebut. Usaha keADILan ini adalah sebagai sokongan kepada Gabungan Protes Kenaikan Tol (Protes).


Kenyataan Media
23 Januari 2007

Bantahan tol: keADILan Selangor kutuk tindakan ganas polis;
gesa rakyat bersedia untuk perhimpunan besar-besaran


Parti Keadilan Rakyat Negeri Selangor mengutuk sekeras-kerasnya tindakan ganas polis menyerang, memukul dan mencederakan rakyat yang berhimpun secara aman untuk membantah kenaikan kadar tol di Batu 11, Cheras pada 21 Januari 2007.

Tindakan ganas ini sama sekali tidak perlu dan melampau ketika rakyat hanya sekadar melaksanakan hak mereka yang dijamin oleh Perlembagaan untuk berhimpun secara aman mempertahankan hak mereka. Para peserta perhimpunan tidak melakukan sebarang kekacauan dan ia sama sekali tidak menghalang lalulintas.

Sebahagian besar peserta perhimpunan ialah penduduk tempatan dari Taman Mahkota, Cheras yang tidak mempunyai jalan alternatif keluar daripada kawasan perumahan mereka selain daripada melalui lebuhraya dan terpaksa membayar tol.

Langkah Barisan Nasional memperalatkan polis untuk bertindak ganas sebegini tidak akan melemahkan semangat rakyat untuk berjuang mempertahankan hak mereka.

Sehubungan itu, keADILan Selangor menyatakan komitmen penuh untuk memberi sokongan padu dan kerjasama kepada Gabungan Protes Kenaikan Tol (Protes) dalam usaha mereka.

keADILan Selangor juga telah menggerakkan jenteranya di seluruh negeri Selangor sebagai persediaan untuk mengadakan perhimpunan besar-besaran bagi menuntut ketelusan di dalam pengendalian perjanjian konsesi tol, membantah kenaikan kadar tol dan tindakan BN menjadikan Malaysia negara polis dalam menangani kebangkitan suara rakyat.


Ezam Mohd Nor
Timbalan Pengerusi
Parti Keadilan Rakyat Negeri Selangor

No comments: