Friday, January 05, 2007

Pastikan tidak ada rakyat tertinggal

Di Paris baru-baru ini dilaporkan bahawa akan digubal undang-undang yang akan membolehkan orang gelandangan (homeless) membuat tuntutan terhadap kerajaan untuk mendapatkan perumahan. Kerajaan boleh dipaksa oleh undang-undang untuk memastikan semua orang tidak berumah ini memperolehi perumahan.

Perjuangan untuk membolehkan undang-undang ini digubal bukan mudah. Para aktivis telah mendirikan banyak khemah-khemah kecil di tengah kota Paris dan menjemput orang ramai untuk bermalam di sana. Mereka juga mewujudkan Kementerian olok-olok untuk memproses permohonan orang yang mahukan rumah. Ini yang akhirnya menarik perhatian pemerintah.

Di Amerika Syarikat sudah sekian lama wujud undang-undang No Child Left Behind Act yang memastikan tidak ada anak-anak yang ketinggalan khususnya dalam bidang pendidikan.

Bila agaknya Malaysia akan menggubal undang-undang untuk memastikan rakyat tidak ketinggalan dan dipastikan kebajikan mereka. Pada hemat saya, bidang yang harus dipastikan kebajikan rakyat ialah perumahan (termasuk anugerah tanah negeri), kesihatan dan pendidikan wajib anak-anak.

Namun saya kira selagi rakyat tidak bertindak seperti di Paris, kerajaan tidak ada minat untuk memberi perhatian kepada kepentingan rakyat.

No comments: