Friday, December 08, 2006

Pertahan Hak Melayu

Setiap kali UMNO diancam kemerosotan sokongan, pemimpin-pemimpinnya akan bercakap mengenai mempertahankan hak Melayu. Selari dengan itu, mereka akan menyerang pemimpin bangsa asing yang dituduh cuba mengancam hak Melayu.

Meski saya sering dilihat khilaf dengan mereka dalam pelbagai hal, kali ini saya sependapat dengan mereka. Kita perlu meningkatkan usaha untuk mempertahankan hak orang Melayu di negara ini yang semakin hari semakin terancam dan cuba dihakis.

Kita mesti mempertahankan hak Melayu untuk menjadi bangsa yang sederhana, penengah dan harmoni. Bukankah ini yang diperintahkan oleh Islam -- agar kita menjadi umat penengah (ummatan wassatan)?

Malang sekali sebahagian daripada bangsa Melayu di Malaysia hari ini melihat bahawa mereka perlu untuk menjadikan bangsa ini ekstrimis, pembenci bangsa asing dan juga penindas bangsa lain. Alasan yang mereka gunakan ialah untuk membela kepentingan bangsa.

Apakah ini benar atau tujuan mereka semata-mata untuk menjaga kepentingan politik peribadi?

Saya percaya kita mesti mempertahankan hak Melayu dan menentang segala usaha untuk menjadikan bangsa ini ekstrimis dan pelampau.

Justeru pertarungan sebenar ialah bukan dengan bangsa lain tetapi dengan bangsa kita sendiri yang mempunyai niat jahat tersebut. Mereka ini juga yang menggunakan kedudukan dan amanah jawatan memimpin untuk menjadi kaya-raya melalui cara hidup rasuah dan penyelewengan.

Justeru mereka ini yang menjadi pemimpin UMNO adalah musuh sebenar bangsa Melayu dan kerana itu mereka mesti ditentang.

2 comments:

Wizzerd said...

Zaki,
Talking about uniting to face a threat of a common enemy, let me add on something. All Malaysians regardless of race, creed or background should unite to combat the threat of corruption and abuse of power by the ruling elite.
Making the other race the bogeyman would make matters worse. i.e. create suspicion and more animosity.
My fear is that not everybody is as rational as you. I dont know if the grassroot Malays might be incensed by the inflammatory speeches made during the UMNO General Assembly, resulting in greater social divide between the races.
Being 'sederhana' is certainly the way to move forward in a multi-racial country like Malaysia.

ahmad zaki yamani said...

hi wizzerd,

One major problem about race relations is that too many non malays are telling the malays they should not be racist, vice versa.

When a Malay tells a Chinese he should not be racist, more often than not, the advice would be seen as an accusation. It will become "You are racist" instead of "We should not be racist".

There's this issue about the credibility of the messenger.

My point here is the Malays (the silent Malays) should rise in the wake of the UMNO racist attacks (they have been racist all this while anyway) and tell them to stop. The Malays should also tell each other that racism and racial politics is something of the past. To move forward is to be fair, not racist.