Tuesday, December 26, 2006

Ehsan Najib untuk mangsa banjir

Mangsa-mangsa banjir di seluruh negara akan mendapat bantuan wang tunai daripada kerajaan. Wang itu wang negara, tetapi ketika mengumumkannya Najib Razak dengan tegas, sambil mengetuk-ngetuk jari pada meja, menegaskan bahawa ia bukan wang ganti rugi tetapi wang ehsan.

Pada hemat saya, penduduk yang menjadi mangsa bencana tidak peduli apa sekalipun namanya. Yang penting bantuan sampai.

Tetapi saya faham kenapa Najib bertegas. Kalau gantirugi, kerajaan perlu membayar mengikut taksiran kerugian sebenar, tetapi jika wang ehsan, maka jumlahnya terpulang kepada ehsan pemerintah untuk memberi. Sekalipun ia wang negara, tetapi tertakluk kepada ehsan pemerintah.

Najib lahir, membesar dan terus hidup di dalam keluarga orang besar-besar, keluarga orang kaya. Beliau tidak pernah mengharapkan ehsan orang untuk meneruskan kehidupan. Beliau tidak pernah merasakan keperitan hidup. Justeru beliau tidak mungkin faham bagaimana keadaan orang yang dilanda bencana dan mungkin kehilangan segala-galanya yang bernilai buat mereka kecuali nyawa dan ahli keluarga mereka.

Kerana itu perbuatan beliau mengetuk-ngetuk meja dengan mencebik bibir kesombongan untuk menegaskan perkara ehsan ini harus kita fahami. Selama ini Najib tidak pernah menunjukkan kemampuan untuk memahami keperitan hidup rakyat.

Tidak seperti Anwar yang meskipun lahir di dalam keluarga yang 'tidak miskin' sanggup untuk bersama menanggung risiko mempertahankan nasib rakyat termiskin di Baling sehingga sanggup mempertaruhkan kebebasan. Malah ketika di dalam kerajaan, Anwar menunjukkan keprihatinan luar biasa terhadap masyarakat termiskin dan usaha membasmi kemiskinan tegar.

Justeru siapa yang rakyat percaya untuk membela mereka?

Atau apakah mereka mahu seorang yang sekadar mahu 'mengubah cara hidup' mereka? Saya kira sudah sampai masanya rakyat membuat azam tahun baru untuk mengubah cara hidup Najib -- daripada seorang TPM kepada bekas TPM!

1 comment:

Anonymous said...

A'kum Zaki,

pertama kali jumpa blog ko, hebat!
teruskan perjuangan!

abe 510