Thursday, February 01, 2007

OSA: Rakyat mesti bertindak

Tindakan polis memulakan siasatan terhadap empat orang -- Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim, Dr. Hatta Ramli, Ronnie Liu dan Tian Chua berikutan laporan polis mengenai 'kecurian' dokumen 'rahsia' perjanjin konsesi lebuhraya adalah sesuatu yang benar-benar memalukan Malaysia.

Tatkala beribu-ribu lagi laporan polis, khususnya yang menyentuh amalan korup pemimpin BN, tidak dipedulikan; polis mampu bertindak pantas terhadap laporan polis oleh beberapa orang yang mendakwa mewakili mahasiswa ini.

Saya kira sudah sampai masanya rakyat bertindak, terutamanya dalam menghadapi penyalahgunaan Akta Rahsia Rasmi (OSA). Sekarang OSA sama sekali tidak melindungi keselamatan negara, malah ia mengancam kepentingan negara. OSA hanya sekadar untuk melindungi pemimpin BN dan kroni, seperti di dalam kes Ezam Mohd Nor yang mendedahkan dokumen BPR mengenai siasatan terhadap Rafidah Aziz dan Rahim Tamby Chik.

Kita mesti mengusahakan satu gerakan aktif di seluruh negara dan peringkat antarabangsa untuk menghapuskan OSA, dan mewujudkan Akta Kebebasan Maklumat.

1 comment:

Anonymous said...

setuju sepenuhnya